IUD در حاملگی

IUD یکی از وسایل دخالی رحمی جلوگیری از حاملگی می باشد که در صورت نامناسب بودن محل قرارگیری آن منجر به حاملگی می شود . اگر در حضورIUD حاملگی داخل رحمی کشف شود و نخ IUD قابل مشاهده باشد باید هر چه سریعتر خارج شود تا از بروز سقط عفونی ، پارگی زود هنگام پرده ها و زایمان پیش از موعد جلوگیری به عمل آید .

اگر نخ IUD دیده نشود و باید برای تعیین محل IUD و تشخیص دفع یا عدم دفع آن اقدام به سونوگرافی شود . اگر IUD وجود داشته باشد می توان یکی از سه گزینه زیر را استفاده کرد .

1. سقط درمانی

2. خارج کردن IUD از داخل رحم با هدایت سونوگرافی

3. ادامه دادن به حاملگی در حضور IUD در محل

اگر بیمار تمایل به ادامه حاملگی داشته باد باید بررسی سونوگرافیک محل IUD انجام شود . اگر IUD در فوندوس ( قله رحم ) قرار داشته باد باید در محل خود باقی گذاشته شود . در صورت تداوم حاملگی در حضور IUD ، بیمار باید از علائم عفونت داخل رحمی آگاه باشد و در صورت بروز تب یا علائم شبیه سرماخوردگی ، کرامپ های شکمی یا خونریزی به سرعت به پزشک مراجعه کند و باید آنتی بیوتیک وریدی با دوز بالا دریافت کند و محصولات حاملگی به سرعت تخلیه گردد .