عفونت های تناسلی

عفونت های دستکاه تناسلی جزءشایع ترین اختلالاتی است که بیماران به علت ان به متخصص زنان مراجعه می کنند.
واژن طبیعی:
ترشحات طبیعی واژن شامل ترشحات ولو، غدد سباسه ، عرق ، سلول های ریزش یافته واژن و سرویکس ، موکوس سرویکس ، مایعات حاصل از اندومتر و لوله های رحم ومیکرو ارگانیسم ها می باشد.در میانه سیکل قاعدگی به دلیل افزایش موکوس سرویکس میزان ترشحات واژن افزایش پیدا می کند.اگر کسی قرص جلوگیری از بارداری استفاده کند به دلیل عدم تخمک گذاری افزایش ترشحات اتفاق نمی افتد.ترشحات طبیعی واژن قوامی کرکی دارند، سفید رنگ هستند و معمولا در نواحی وابسته به ثقل واژن ( فورنیکس خلفی ) تجمع می یابد.

عفونت های واژن :
واژینوز باکتریال :

تغییر در فلور باکتریایی واژن است که باعث رشد بیش از حد باکتری های هوازی می شود.قللیایی شدن مکرر واژن که در اثر نزدیکی های جنسی مکرر یا استفاده از دوش واژینال رخ می دهد در این زمینه نقش دارد.در زنان مبتلا خطر بیماری های التهابی لگن ، بیماری لگن به دنبال سقط ، عفونت کاف واژن به دنبال هیسترکتومی و غیر طبیعی شدن سیتولوژی سرویکس در پاپ اسمیر دیده می شود.زنان حامله در معرض خطر پارگی زودرس پرده های جنینی و زایمان زودرس و عفونت بعد از سزارین هستند

تشخیص: بوی بد ماهی از واژن به مشام می رسد بویژه بعدازنزدیکی جنسی، ترشحات خاکستری رنگ هستند.
درمان: مترونیدازول انتی بیوتیک موثر می باشد که به صورت خوراکی یا به صورت ژل استفاده می شود. کلیندامایسین داروی موثر است

واژینیت تریکومونایی :
در اثر نوعی انگل منتقل شونده از طریق جنسی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. میزان انتقال این عفونت زیاد است .70 درصد مردان پس از یک بار نزدیکی جنسی با زن الوده دچار این بیماری می شود. میزان انتقال از مرد به زن از این میزان بیشتر است.

تشخیص : در این افراد ترشحات واژینال حجیم ، چرکی و بد بو وجود دارد که می تواند با خارش ولو همراه باشد. این ترشحات می تواند از واژن به خارج تراوش کند.
زنان حامله مبتلا به واژینیت تریکومونایی در معرض افزایش خطر پارگی زود هنگام پرده ها و زایمان پره ترم هستند.زنان مبتلا به این عفونت از نظر دیگر بیماری های امیزشی بررسی شوند .بررسی از نظر سیفلیس و ایدز نیز باید مد نظر قرار بگیرد.
درمان : مترونیدازول داروی انتخابی است.ولی حتما باید به صورت خوراکی باشد.

کاندیدیاز ولووواژینال :
75 درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار دچار کاندیدیاز می شوند .عوامل مستعد کننده شامل مصرف انتی بیوتیک ،حاملگی،و دیابت می باشد.

تشخیص : علایم به صورت خارش ولو همراه با نوعی ترشح شبیه به پنیر می باشد.ولی می تواند از حالت ابکی تا غلیظ متغیر باشد.
درد سوزشی واژن ، درد هنگام مقاربت، سوزش ولو و احساس تحریک وجود دارد. درد در هنگام ادرار کردن به دلیل تماس ادرار با سطح ملتهب ولو ممکن است رخ بدهد.در معاینه التهاب و ادم واریتم پوست ولو وجود دارد .
درمان : از کرم های واژینال کلوتریمازول، مایکونازول، ویا قرص های خوراکی فلوکونازول می توان استفاده کرد.

کاندیدیاز راجعه :
کسانی هستند که 4 یا بیشتر از 4 بار در طول سال دچار عفونت قارچی می شوند.علائم تحریکی به صورت پا برجا در این افراد وجود داردو سوزش به عنوان علامت برجسته جای خارش را می گیرد.
این افرادباید به مدت 6 ماه تحت درمان قرار بگیرند.

واژینیت التهابی :
در این افراد ترشحات چرکی واژن ،سوزش و درد هنگام نزدیکی وجود دارد .علت ان ناشناخته است.درمان ان کرم کلیندامایسین می باشد.
واژینیت اتروفیک :
زنان که دستخوش روند یایسگی قرار دارند دچار این نوع واژینیت می شوند که امکان دارد با افزایش ترشح چرکی از واژن همراه باشد.این افراد دچار درد و خونریزی پس از نزدیکی جنسی می شوند.درمان ان با کرم های استروژن واژینال می باشد.